‘De volgende morgen, heel vroeg, in de mistige wintermorgen, daar hotste de “kachel” poeffende en puffende en kanonknallende aan over de Kerkhoflaan, en hield stil voor Van der Welcke’s deur met nerveuse longschokken nazuchtende als om van vermoeienis op adem te komen, en dit vehikel als van levend en ademend ijzer, in zijn essencestank, die was de zure lucht van zijn zweet, verzamelde een groepje slagersjongens en sina’s-appelenjoden rondom zich heen.’
(Uit: De boeken der kleine zielen, deel II: Het late leven, p. 352-353)
Deze expositie sloot aan bij het thema van de boekenweek van 2008: Van oude mensen. De derde leeftijd en de letteren. Maar hoewel Couperus zichzelf met de gebruikelijke zelfspot een ‘passatist’ noemde, was hij als schrijver heel modern voor zijn tijd. Eigentijdse actuele ontwikkelingen zoals anarchisme, vredesbeweging, vrouwenemancipatie en de Boerenoorlog komen in zijn boeken van meet af aan aan de orde. Nieuwe technische ontwikkelingen zoals electrisch licht, de telefoon, de fiets, de auto en het vliegtuig vinden we direct al in zijn werk.
De tentoonstelling wilde deze paradox – niet de enige in leven en werk van de auteur – aan het licht brengen en visualiseren. In de eerste kamer van het museum werd het thema ‘Oude mensen’ in het werk van de schrijver gevisualiseerd. In de tweede ruimte werd aandacht besteed aan de ‘nieuwe dingen’ in de romans van Couperus. Hier waren onder andere affiches van fietsen, automobielen of ‘kachels’, zoals Couperus ze noemde, en ‘aeroplanen’ te zien. Telefoons of ‘kletsbellen’ en schilderijen van hoe daarmee omgegaan werd, rond 1900, gaven een interessant tijdsbeeld. Illustraties van anarchisme, de Boerenoorlog, de vrouwen- en de vredesbeweging completeerden de tentoonstelling. Ook voor deze expositie werd weer dankbaar geput uit de collectie Sine Qua Non, de verzameling Couperiana van ds Jan Eekhof die een jaar eerder was aangekocht door Letterkundig Museum en Koninklijke Bibliotheek.
Deze tentoonstelling kwam mede tot stand dankzij een financiële bijdragen van een sponsor die anoniem wenste te blijven.