Het Louis Couperus Museum vierde zijn tienjarig bestaan met een bijzondere tentoonstelling. Dit keer ging het niet over de inhoud van Couperus’ boeken, maar om hun uiterlijk. Couperus zelf was een groot liefhebber van mooi uitgevoerde boeken. Hij bemoeide zich ook persoonlijk met de uitvoering van zijn romans. Naast handelsuitgaven, die vaak al schitterende banden hadden, verschenen er ook Pracht- of Weelde-edities, nog luxueuzer gebonden en gedrukt op bijzonder papier. Lang na zijn overlijden blijven er nog steeds bijzonder fraaie uitgaven van zijn werk verschijnen.
Met name sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw worden er regelmatig door zogenaamde private presses verhalen, fragmenten en brieven van Couperus bibliofiel gedrukt. Een private press - een Nederlands equivalent van de term bestaat helaas niet - is een kleine zelfstandige uitgeverij die veel nadruk legt op de uiterlijke verschijningsvorm van het boek: een bijzondere typografie, een mooie band, prachtige illustraties en speciaal papier. Het zetten en drukken gebeurt meestal met de hand. Dit arbeidsintensieve proces heeft tot gevolg dat zowel de oplage als de omvang beperkt blijft. Een collectors item dus.
Neerlandicus Menno Voskuil maakte een tentoonstelling van deze gedrukte juweeltjes. Ook aan de totstandkoming ervan werd aandacht besteed, zoals de correspondentie over een uitgave, ontwerpen, of drukproeven. Verder werden originele kunstwerken getoond die als boekillustratie zijn gebruikt. De bijbehorende publicatie, van de hand van Menno Voskuil en Arnold Pippel: Het boek van adel, is nog niet uitverkocht.
De tentoonstelling en de bijbehorende publicatie konden worden gerealiseerd dank zij financiële bijdragen van de Gemeente Den Haag en de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting.