De oriënt verkend. Op reis met Louis Couperus en Marius Bauer

Foto: Lehnert & Landrock: A Lookout into the Desert (1920). Vormgeving: Bart van den Toorn

De oriënt verkend. Op reis met Louis Couperus en Marius Bauer

21 mei 2017

Vanaf 21 mei 2017 is in het Louis Couperus Museum de tentoonstelling De Oriënt verkend. Op reis met Louis Couperus en Marius Bauer te zien.

Louis Couperus en Marius Bauer woonden allebei lange tijd in Den Haag, maar kwamen elkaar daar nooit tegen. Toch waren zij zielsverwanten: zij smachtten beiden naar de pracht en praal van het betoverende Oosten, de sprookjeswereld van Duizend-en-één-nacht. Ter gelegenheid van de honderdvijftigste geboortedag van Marius Bauer organiseert het Louis Couperus Museum in Den Haag alsnog een adembenemende ontmoeting, op de tentoonstelling De Oriënt verkend. Op reis met Louis Couperus en Marius Bauer, van 21 mei t/m 8 oktober 2017.

Marius Bauer (1867-1932) werd al in zijn eigen tijd gezien als een formidabel kunstenaar. Op zijn reizen door India, Egypte, Turkije, Rusland, Noord-Afrika en Palestina maakte hij vele schetsen en tekeningen. Die werkte hij thuis uit tot oriëntaalse olieverfschilderijen, etsen en aquarellen die bij het publiek zeer in de smaak vielen. Drie keer bezocht Bauer Algerije, de laatste twee keren begin jaren twintig. Rond diezelfde tijd heeft Louis Couperus (1863-1923) ook in Algerije een half jaar rondgereisd. Hij schreef over de Franse kolonie eenentwintig reisbrieven, die in het weekblad Haagsche Post (en later in boekvorm) zijn verschenen. Net als Bauer zag hij in Algerije veel van zijn oosterse dromen terug. Maar was zijn droom ook bestand tegen de harde realiteit?

Op de tentoonstelling volgen we de reizigers Couperus en Bauer aan de hand van manuscripten, unieke reisdocumenten en oude foto’s, afgewisseld met schetsen, aquarellen en schilderijen van Marius Bauer. In de vitrines liggen ook reisverslagen van tijdgenoten, oude reisgidsen, ansichtkaarten, sieraden en andere kostbare voorwerpen uit de Oriënt, uit zowel museale als particuliere collecties.

De Oriënt verkend. Op reis met Louis Couperus en Marius Bauer wordt samengesteld door José Buschman en Willemien de Vlieger-Moll. Bij de tentoonstelling verschijnt het boek Couperus in de Oriënt van José Buschman (Uitgeverij Bas Lubberhuizen, gebonden, in kleur geïllustreerd, 192 p., € 19,99).

De tentoonstelling en de bijbehorende publicatie werden mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van Fonds 1818, de Stichting Gifted Art, stichting Harten Fonds en de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting.

Voor een beeld van het Algiers tussen 1896 en 1947 zie: https://www.youtube.com/watch?v=BX2A1NAtQEU