couperuscollege 5: de psychologie van couperus (nieuwe reeks)

14 oktober 2014

COUPERUSCOLLEGES

Dit najaar organiseert het Louis Couperus Genootschap weer een aantal Couperuscolleges over het leven en werk van de grote schrijver. De colleges worden gegeven door Liesje Schreuders, literatuurhistorica en voormalig hoofdredacteur van Arabesken, het tijdschrift van het Louis Couperus Genootschap. Zij vinden plaats op 16, 23 en 30 september, en op 7 en 14 oktober, van 14.30 tot 17.00 uur (inclusief koffie- of theepauze), in het Louis Couperus Museum te Den Haag.

de psychologie van couperus

Hoewel Couperus zich in zijn sprookjes (zie vorig college) uitleefde in dromerige, soms romantische en door esoterie getekende fantasieën, staat hij toch bekend als een in de eerste plaats realistisch schrijver. En dat betekent: een vorsend schrijver. Wie Couperus zegt, zegt Eline Vere, zegt De boeken der kleine zielen; zegt Van oude menschen…; zegt De stille kracht: stuk voor stuk romans waarin groot psychologisch inzicht wordt gekoppeld aan een fijn gevoel voor contemporaine problematiek. ‘Het zijn net echte mensen,’ ben je geneigd uit te roepen. In dit college gaan we na hoe en waarom.

KOSTEN

Een afzonderlijk college kost € 22,50; als u zich voor drie colleges inschrijft, betalen donateurs van het Louis Couperus Genootschap en Amici van het Louis Couperus Museum € 17,50 euro per keer (€ 52,50 euro in totaal).  De nieuwe serie kost eveneens € 22,50 per college of € 35,00 voor twee colleges. U kunt zich inschrijven door een mail te sturen naar liesjeschreuders@hotmail.com, met daarin uw volledige gegevens (naam, e-mailadres en telefoonnummer) en de door u gewenste collegedatum/-data. U ontvangt vervolgens van ons de betalingsgegevens en, na betaling, een formele bevestiging van uw inschrijving met nadere informatie.
Niet-donateurs of Amici betalen € 25,00 per college of € 62,50 voor de serie van drie of € 45,-- voor de serie van twee.