Couperuscollege 1: de vele levens van Couperus

Couperus als acteur in een tableau vivant (1899-1900). Foto collectie Letterkundig Museum

Couperuscollege 1: de vele levens van Couperus

16 september 2014

couperuscolleges

Dit najaar organiseert het Louis Couperus Genootschap weer een aantal Couperuscolleges over het leven en werk van de grote schrijver. De colleges worden gegeven door Liesje Schreuders, literatuurhistorica en voormalig hoofdredacteur van Arabesken, het tijdschrift van het Louis Couperus Genootschap. Zij vinden plaats op 16, 23 en 30 september, en op 7 en 14 oktober, van 14.30 tot 17.00 uur (inclusief koffie- of theepauze), in het Louis Couperus Museum te Den Haag.

De vele levens van couperus

In het eerste college wordt een aantal vragen beantwoord. Er zal geprobeerd worden een aantal hardnekkige raadsels te ontrafelen rond de persoon Couperus. Wat weten wij eigenlijk van zijn leven (en vooral: wat weten wij niet)? Wie was die vrouw die gedurende meer dan dertig jaar nauwelijks van zijn zijde week: Elisabeth? Wie was Orlando? Had Couperus eigenlijk een goede band met zijn ouders? Welke relatie onderhield hij met zijn vele broers en zusters, neven en nichten? Was hij werkelijk de dandy waarvoor iedereen hem hield?

kosten

Een afzonderlijk college kost € 22,50; als u zich voor drie colleges inschrijft, betalen donateurs van het Louis Couperus Genootschap en Amici van het Louis Couperus Museum € 17,50 euro per keer (€ 52,50 euro in totaal).  De nieuwe serie kost eveneens € 22,50 per college of € 35,00 voor twee colleges. U kunt zich inschrijven door een mail te sturen naar liesjeschreuders@hotmail.com, met daarin uw volledige gegevens (naam, e-mailadres en telefoonnummer) en de door u gewenste collegedatum/-data. U ontvangt vervolgens van ons de betalingsgegevens en, na betaling, een formele bevestiging van uw inschrijving met nadere informatie.
Niet-donateurs of Amici betalen € 25,00 per college of € 62,50 voor de serie van drie of € 45,00 voor de serie van twee.